Máte pocit, že na Vašich stránkách něco vizuálně nesedí? Zjistěme společně co.


Sluší se vysvětlit, kdy vlastně design audit dělat, a kde vzniká nesoulad mezi grafickou a technickou stránkou webu. K tomu je dobré se pobavit o tom, jak důležitý vůbec design stránek je. Průzkumy napříč obory se shodují, že první dojem je vizuálně-emotivní až pak následuje ten racionální. Když kupujete byt, auto, notebook, mobil...koukáte nejdřív na to, JAK TO VYPADÁ, a až potom přemýšlíte, JAK TO FUNGUJE. A tak je to i se stránkami. První dojem návštěvníka se zaměřuje na vzhled homepage a až pak se řeší zbytek. Teď mě napadl i další pěkný příklad, vztahový. I když se říká, že záleží hlavně na charakteru, zalovme v paměti a upřímně. Jak to bylo kdysi při výběru partnera :)? Tak zase zpět k designu a pěkně popořádku.

Optimalizaci pro vyhledávače, zkráceně nazývanou SEO (Search Engine Optimization) dnes nabízí úplně každý, kdo dělá weby. Je to logické a potřebné. Bez ní to opravdu dobře nefunguje. Také my v rámci komplexní tvorby webů tuto optimalizaci začleňujeme do pracovního seznamu a dbáme, aby se správně aplikovala.

Během našich realizací jsme si ale uvědomili řadu důležitých postřehů, o které bychom se rádi podělili. Jak se stále dokola řeší, aby to všechno bylo funkčně a strukturálně správně, nadpisy, popisky, sémantika, url, alty a další technické věci. Tak se často v tom S E Opojení začne vytrácet nebo rozpadat vizuální koncept stránek. Ono, jak to ti kódéři a programátoři ladí, tak jim některé věci nepřipadají tak důležité. Že něco je zarovnané o kousek dál, že odstín barvy je kapánek jiný, obrázek moc zkomprimovaný, písmo alternativní... A tak se nám to občas trochu rozchází a rozhází. Je to takový neustávající střet kreativních a technických myslí, se kterým se setkáváme už od našich začátků. Protože nemáme moc rádi kompromisy, stojí nás vždy dost úsilí stránky vyladit, aby byly přehledné, funkční, optimalizované a zároveň vizuálně dotažené do detailu. Většinou se to v rámci možností podaří a máme radost zároveň s klientem, že to skloubit nakonec jde.

Když si prohlížím některé weby, vlastně spoustu webů na internetu, tak často vidím, že to není pouze náš problém. Stránky pěkně funkční, optimalizované, ale grafické prvky někde nesedí, loga v nekvalitních JPG místo bezztrátových PNG a spousta jiných vzhledových nedokonalostí. Vždycky mě napadne, že asi chyběl designový hlídací pes, který by to zkoukl, a bohužel zvítězila mysl nad srdcem (vzletně řečeno). Je to často škoda. Protože někdy stačí málo a stránky mohou být dokonalé jak vizuálně, tak funkčně.

A tak nás napadlo, že bychom mohli začít nabízet optimalizaci designu jako unikátní službu, která by mohla pomoci spoustě podnikatelů nebo firem. Přitom myslím, že to není pouze pro detailisty a milovníky designu, ale pro kohokoliv, komu záleží, jaký dojem jeho web evokuje. Je to podobné jako se stavebním dozorem při budování domu. Aby byl výsledek perfektní, je potřeba na to dohlédnout. V případě stránek to můžeme ohlídat my jako design dozor :). A tak, jakmile zahlédnu stránky, kde něco nesedí, profesionální deformace mi velí napsat majiteli. Někdy jsou překvapeni, ale velmi často mají o návrh úprav stránek zájem. Nejedná se o nějaké auditové elaboráty. Často jde o krátký seznam, kdy stačí udělat jen drobné úpravy, a je to vyladěné. Někdy je potřeba korektur více, ale i tak je poměr cena / výsledný efekt velmi příznivý.

Vybavil se mi jeden názorný příklad, který se tedy zatím nerealizoval. Ale nabídka proběhla. Zde budu muset jmenovat, ale co. Jedná se o Wedos. Tam jsem se dozvěděl, že jsou s designem spokojeni, že děkují za nabídku, ale nemají zájem. I když musím objektivně uznat, že v jejich případě ten „cirkus“ možná splňuje účel a nemá vliv na prodej hostingů, protože obchodně jsou na tom pravděpodobně velmi dobře. Výjimka potvrzuje pravidlo, každopádně u většiny ostatních webů bude optimalizace designu přínosem.


Myslíte si, že by si design audit zasloužili i Vaše stránky? Kontaktujte nás..


 Líbil se Vám článek? Můžete sdílet na Facebooku.