Udělat funkční, pěkný a responzivní web není jen tak. Chce to systém, zkušenosti a cit!

Pryč jsou doby, kdy se weby sekaly jak na běžícím páse. I my jsme to v našich počátcích zažili a přiznávám... i občas dělali, ale to je minulost. Zaregistrovat doménu, zaplatit webhosting, navrhnout web, spustit a pá pá kliente. Tak to mohlo fungovat před lety. V dněšní době je potřeba se k tomu stavět diametrálně jinak. Moderní web má dnes velkou provázanost s vizuálním pojetím firmy, analytikou a internetovým marketingem. Takže před tím. než se vůbec pustíme do grafických návrhů stránek nebo e-shopu, je důležité si o celém záměru zjistit co nejvíce informací. Je to hodně podobné jako při tvorbě Corporate nebo personal identity, kdy se na začátku také hned nenavrhuje logo. Stejně tak postupujeme i u realizací webových projektů v určitých krocích, které mají svou důležitost a nelze je vynechat. Respektive lze, ale pak si nemusíte pořizovat nové internetové stránky, ale stačí použít tištěnou nebo online vizitku, a vyjde to podobně. Ušetříte peníze, čas a možná i nějaké ty nervy, ale obchodní efekt je mizivý. Pokud do toho ale půjdete s námi a naplno, slibujeme, že Vaše vložené investice zhodnotíme co nejefektivnějším způsobem.

Na začátku máme spoustu dotazů. Takže pokud je to možné, nebraňte se osobnímu setkání. Je to nejpraktičtější cesta, jak si v klidu popovídat o všem, co je důležité pro plánovanou realizaci webu. A upřímně, máme rádi, když kromě podnikatelských plánů si s klientem sedneme i po lidské stránce. Všechno pak probíhá mnohem hladčeji. Když není zbytí, je možnost si vše říci i po telefonu nebo online (Skype, WhatsApp).

Jakmile víme, vše co potřebujeme, zpracováváme nabídku a kalkulaci. Pro Vaši informaci, toto všechno je zatím nezávazné a zdarma. Naše nabídka v PDF Vám přistane v emailu. Pokud vám bude vyhovovat, začíná naše spolupráce. Ohledně kalkulace a plateb se řídíme těmito časem osvědčenými pravidly: ceny jsou individuální, kalkulované na konkrétní projekty. Platby fakturujeme takto: 40-50% před realizací a zbývající čásku po dokončení a spuštění stránek. Abychom se ale vyhnuli nedoruzuměním, první částku fakturujeme až po dodání grafického návrhu homepage. Klient vidí naše pojetí designu a struktury webu. Tím má zaručeno, že zaplatí až za to, co mu opravdu vyhovuje. Po úhradě první faktury rozpracováváme návrhy dalších podstránek a kompletního webu.

Ještě jsem zapomněl na wireframe. Před grafickými návrhy si podrobně rozvrhneme umístění částí webu, menu, jednotlivé položky, texty, obrázky atd. Dříve sloužil tento model spíš pro naši orientaci, dnes ho ale rádi konzultujeme s klientem. Odsouhlasíme si tím předběžný koncept struktury a usnadníme tvorbu finálního grafického návrhu. Ten opět v ideálním případě prezentujeme klientovi osobně. Pokud to situace nedovoluje, je možné konzultovat i online. PSD zdroje je možné předat (poslat přes WeTranfer) na konci realizace.

Máme tedy hotové a odsouhlasené všechny grafické návrhy. Co s nimi dál? Spojíme se s některým z našich kódéro-programátorů. To jsou kolegové tzv. 2v1, a jsou dokonalí tím, že zvládají udělat oboje. Web nakódovat i naprogramovat nebo napojit na administraci. Spolupracujeme s nimi opravdu dlouhodobě, takže se na ně můžeme spolehnout. Vždy vybíráme podle konkrétního projektu, jestli na něj nasadit zakázkový (originální) administrační systém nebo open source např. WordPress. Během této technické fáze probíhá responzivní optimalizace pro mobilní zařízení a implementace všech požadavků z počáteční analýzy. Také se hodně testuje, publikuje a zase testuje a tak stále dokola. Beta verze stránek samozřejmě vidí i klient a má možnost do toho průběžně zasahovat. Nakonec z toho vyjde vyladěný, krásný a responzivní web.

Kde sehnat fotky na web? Jsou různé varianty. Když klient má svoje kvalitní fotografie, klidně je použijeme. E-shopy mají často od dodavatelů profesionálně zpracované fotky zboží. Někdy klient potřebuje obecné ilustrační obrázky, můžeme využít fotobanky free nebo placené. Kvalita už bývá na docela dobré úrovni. Pokud mají být fotografie konkrétní (prostory, portréty, produkty...) nejlepší řešení je, si je přímo nafotit. To nás baví beztak nejvíc, když to všechno spolu sedí a ladí.

Jak je to s textovým obsahem stránek? Často má klient nějaké texty připravené. Když jsou obsahově kvalitní, pouze je projdeme s copywriterem, který větsinou navrhne drobnější vylepšení z pohledu optimálního umístění klíčových slov v daných sekcích webu. To většinou klienti v textech neřeší, ani nemůžou, protože o klíčových slovech často slyší poprvé. Pokud texty ke stránkám nejsou, pak je tu plnohodnotný job pro copywritera. Ten vymyslí texty tak, aby po obsahové i marketingové stránce byly dotažené. Prostě, aby si početli jak návštěvníci stránek, tak vyhledávací roboti. To víte, že když se stránky spustí a zaregistrují do vyhledávačů, tak po nějaké době na ně „najedou“ roboti? Třeba Googlebot a jiní jeho kamarádi a indexují a indexují. Což znamená, že si zaznamenávají veškerý obsah stránek, aby ho pak mohli využít při vyhledávání uživateli internetu. A protože tyto techniky známe, tak to těm robotům naservírujeme, jak potřebují.

Nicméně ani tímto práce na webu nekončí. Existuje něco jako statistiky návštěvnosti, nejvíce používaný nástroj Google Analytics (holt mají monopol skoro na všechno). A přes tyto analytické statistiky se stránky dál sledují a zaznamenávají výsledky, aby bylo jasné, jak si stránky vedou s návštěvností, jací uživatelé na web chodí, odkud, co na něm nejvíce hledají atd. atd. Z toho se vyvodí závěry a s těmi se může dál pracovat. Například vylepšovat obsah stránek.

A aby toho nebylo málo, je tu ještě volitelná položka Internet Marketing. To je pro ty, kteří chtějí výsledky hned. Protože buďme upřímní, když se spustí stránky, tak to není jako na lusknutí prstů úspěch ihned. Je to běh na delší trať. Někdy se stane, že web běží měsíc, a zákazníci a návštěvnost nikde. Proto je tu záchrana ve formě Internet Marketingu, kterou můžeme stránkám pomoci. Dalo by se říci popostrčit, nastartovat. Ale asi už tušíte, že to není zadarmo. Takže nedočkavci si musí připravit peníze navíc. Za co je utratí a jak se ty stránky podpoří? Jsou různé způsoby, nejčastější je placená PPC reklama, PR články, zpětné odkazy, obsahový marketing, viral media atd.

Je to nekonečné, co? Nakonec vlastně realizace a provozování webu vypadá jako Neverending story. Ale ono to tak skoro je. To je možná na konec dobré podotknout. Pokud chcete mít úspěšné internetové stránky, připravte se na spoustu práce. Zanedbaný, neaktualizovaný web = mrtvý web.

Zajímalo by Vás, jak bychom navrhli Váš web nebo e-shop? Neváhejte nám napsat..


 Líbil se Vám článek? Můžete sdílet na Facebooku.