Sedm štastných pravidel pro weby
Aneb co vše si pohlídat, aby se Vašim webovým stránkám dařilo.
1. Promyšlený koncept
Ještě před realizací si ujasněte typ zákazníka, kterého chcete stránkami oslovit a co by měl na webu nalézt. Udělejte si menší marketingovou analýzu cílových skupin (věk, pohlaví, vzdělání, postavení, archetypy apod.). Z ní pak bude vycházet celý koncept, grafický i obsahový. Zjistěte si také jak je to s konkurencí, co nabízí, jaké mají oni webové prezentace a v čem byste se mohli od nich odlišit - pozitivně. Sepište to do praktického souboru (klidně xls), aby se mohl dobře připravit wireframe webu. To je taková kostra, předtím než se do toho pustíme graficky.
2. Originální obsah grafika/texty
Design webových stránek se pojí s firemní identitou. Proto by mělo jít vše ruku v ruce (logo, písmo, barevnost...). Homepage webu by měla být taková výkladní skříň, tzn. zaujmout na první pohled. Je to tristní, ale je dokázáno, že volba uživatele jestli setrvá na stránkách trvá tři vteřiny. Pouhé tři vteřiny rozhodnou, jestli je zaujmut a pokračuje na další stránku, nebo není a opouští web.
3. Funkčnost stránek
Vyzkoušejte si jak se stránky zobrazují v různých operačních systémech (Windows, iOS) prohlížečích (Chrome, Edge, Firefox, Safari. Internet Expolorer...) Jedině pak budete mít jistotu, že je správně uvidí co nejvíce uživatelů internetu. A o to přeci jde.
4. Responzivita webu
Toto tajuplné slovo by se dalo přeložit "roztažitelnost" do různých zařízení. Nebo ještě jednodušeji řečeno, prostě aby se vaše stránky dobře zobrazily na velkém monitoru, menším rozlišení notebooku, ještě menším tabletu i mini disleji mobilu. To je ta responzivita.
5. Dohledatelnost stránek
Krásné designové stránky jsou sice krásné, ale co je to platné, když je vidí málo lidí. Ohlídejte si proto také optimalizaci obsahu tzv. SEO (info na Wiki). Jen pokud je dobře provedena, budou se stránky zobrazovat na pěkných místech v pořadí vyhledávání na klíčová slova. První místo ale hned nečekejte :), na začátek i první stránka na Google např. je pěkný výsledek.
6. Výzva k akci
Nebo také Call to action, jak se někdy používá. Chcete-li, aby návštěvník stránek napsal poptávku, dotaz, odeslal objednávku apod., musíte ho na to šikovně upozornit. Tlačítka s motivačními texty by proto měla být chytře a rovnoměrně rozmístěna ve struktuře stránek. Pravidlo méně znamená více, ale ve správnou chvíli. Proto umístění rovnou na Homepage je na jistotu, v sekci Kontakt samozřejmost a u Nabídky služeb pravidlem.
7. Starejte se o stránky dál
Zlaté sedmé pravidlo zní: Užívejte si nové stránky a pečujte o ně dál. Velmi často se stává, že klienti mají po realizaci webu pocit, že je hotovo a stránky nechají žít svým životem. Bohužel opuštěným, smutným životem a je to trochu jako s domácím mazlíčkem. I o pejska nebo kočičku se s láskou staráme celý život. A stejné by to mělo být i u stránek. Jak patetické :)))), ale účinné pro firmu. Proto tedy sledujte návštěvnost, klíčová slova přes která na web lidí chodí, skze to přemýšlejte jak dál vylepšovat textový obsah, doplňujte nové fotografie, články atd. atd. však vy už budete vědět.
A kdyby ne, jsme tu přece my :).
Protože o těchto pravidlech víme, tak je i pečlivě dodržujeme? Vyzkoušejte si nás..