Je libo další E-book?
Informovat, představovat, prezentovat, ale emaily neshromažďovat...
Všimli jste si, že se na internetu v posledních pár letech rozšířil jeden nešvar? Skrývá se za nevinným slovíčkem E-book. Pod záminkou vylákání emailu z uživatele nabízí své know how spousta webových stránek. Je pravda, že e-booky mohou být přínosné, například u neziskových nebo tématických webů, ale často jsou vytvořeny s jediným cílem. A to vybudovat si co nejobsáhlejší databázi emailů. Přiznám se, že taky jednou za čas nějaký e-book přelousknu, když je informačně výživný. Co mi ale vadí na tomto „marketingu“, je právě ta samozřejmost s jakou tvůrci e-booku sbírají kontakty pro další využití. Doufejme, že se něco změní se zavedením GDPR. A nemyslím tím, že u e-booků pouze přibyde zatržítko „souhlasím se zpracováním osobních údajů“. Sice trocha byrokracie z EU, ale možná k něčemu to bude.
Dobrá rada:
Pokud se tedy chytáte nějaký ten e-book přečíst a nechcete dostávat tuny nevyžádané pošty, založte si tzv. „mrtvý mail“. Na Seznamu, Centru, Gmailu... variant je spousta. Třeba něco jako spamrebel@seznam.cz. Ten můžete zadávat do těchto „návnad“ na příjemce newsletterů. E-book si stáhnete a následující spamy budou padat do tohoto emailu. Tuto „fiktivní“ emailovou adresu pak můžete zadávat do sporných formulářů, kde máte tušení sběru dat. Případně ji využít na jiný e-book. Každopádně takový email se vždy hodí. Proč si zaneřádit firemní nebo osobní poštu nechtěnými zprávami.
Někdy v rámci odběru e-booku nebo newsletteru vznikají dokonce zábavné, automaticky generované zprávy typu „Vážený pane Spam Rebele, posíláme vám...“. Ty můžete s úsměvem ignorovat, obzvlášť když se do emailu přihlásíte jednou za měsíc.